mark-van-den-boogert-2

Mark van den Boogert 12½ jaar lid van fanfare

Dirksland –  Tijdens het winterconcert van 9 december jl. is Mark van den Boogert gehuldigd voor zijn 12½ jaar lidmaatschap van Muziekvereniging Amicitia.

Mark is op 1 maart 2005 lid geworden. Als tiener heeft Mark van zijn 12de tot zijn 14de cornet gespeeld bij Sempre Crescendo. Toen zijn oudste dochter in augustus 2004 lid werd en trompet ging spelen, begon het ook bij Mark weer te kriebelen. Hij wilde alleen wel een nieuwe uitdaging. Dus werd het hoorn in plaats van trompet. En dat dat een uitdaging is, is een ding wat zeker is. Een trompet bespeel je n.l. met je rechterhand en een hoorn met je linkerhand en ook zijn de grepen anders.

Naast zijn oudste dochter zijn ook de andere kinderen van Mark lid of lid geweest van Amicitia en ook zijn vrouw Diana zet zich als vrijwilliger in voor de vereniging.

Na 2 jaar lidmaatschap is Mark gevraagd om zitting te nemen in het bestuur. Hij werd toen algemeen bestuurslid en ook het jeugdbeleid behoorde tot zijn taak.

In februari 2010 stopte destijds de voorzitter en heeft Mark die taak van haar overgenomen. En die functie bekleedt hij tot nog toe nog steeds. Voorzitter zijn betekent niet alleen het voorzitten van de vergaderingen, maar ook vele andere zaken die gedaan moeten worden neemt Mark op zich.

Mark heeft voor zijn 12 ½ jarig lidmaatschap het speldje en bijbehorend certificaat ontvangen.

Van de vereniging heeft hij nog een cadeaubon en een lekker presentje gekregen. Namens Amicitia van harte gefeliciteerd met dit jubileum en uiteraard nog vele jaren speelplezier bij de fanfare gewenst.

poster-concert-10-december-2

10 december jubileumconcert

Fanfare Amicitia bestaat 95 jaar

Dirksland – Al in de negentiende eeuw was er in Dirksland een fanfarekorpsje “Amicitia”, maar dit ging ter ziele.
Het begin van het tweede “Amicitia” was in 1918, toen vier man een blaaspartijtje gaven op de Kaai vanaf een boot.
In 1921 kwam de huidige vereniging tot stand. Uniformen had de vereniging nog niet, de mannen speelden in hun “goeie goed”.
Het eerste uniform bestond uit een broek met een witte pet. Pas in het begin van de jaren ’60 kwamen er echte uniformen.
Toen kwamen ook de eerste dames de vereniging versterken. Uiteraard hadden de dames een aangepast uniform met een rok!
De officiële oprichtingsdatum bij de notaris is 1 mei 1921. Op het vaandel van de vereniging staat echter 1 oktober 1921.
Dit is n.l. de dag dat het vaandel aan de vereniging is geschonken. Als u goed heeft meegerekend heeft u opgemerkt dat de vereniging dit jaar 95 jaar bestaat.
Het bestuur wilde dit jubileum uiteraard niet ongemerkt voorbij laten gaan en heeft besloten om dit te vieren met een winterconcert.
Dit concert wordt gehouden op 10 december 2016 in de Nederlands Hervormde Kerk in Dirksland. Het concert bestaat uit een gevarieerd programma. Zo zullen de fanfare o.l.v. René Bogaarts, de slagwerkgroep o.l.v. Marian Orgers en het jeugdorkest Amicitia 4 Kids o.l.v. Karla Lenstra optreden.
Ook is er een gast optreden van Mandoline Orkest Estampida uit Middelharnis o.l.v. Marco Ludemann en organist Johan Wolfert uit Dirksland.
Wij nodigen iedereen uit om samen met ons dit jubileum te vieren. Het concert begint om 19.00 uur en zal tot ongeveer 21.00 uur duren.
De toegang is gratis. Na afloop bieden wij ons publiek de gelegenheid om, onder het genot van een kopje koffie/thee, in Onder de Wiek na te praten over het concert.

dirigenttek

vacature

Muziekvereniging “Amicitia” uit Dirksland zoekt een enthousiaste

DIRIGENT (m/v)

voor een kleine fanfare met uiteenlopend niveau en leeftijden.

Wij zoeken een dirigent die goed met jeugd en volwassenen overweg kan
en die de leden van verschillende niveaus kan motiveren en stimuleren om tot
een beter resultaat te komen. Arrangeren van muziek om partijen aan te passen
is een pré.
Gezellig muziek maken staat bij ons hoog in het vaandel.
Repeteren doen wij op woensdagavond van 19.30 tot 21.30 uur.
Salaris conform richtlijnen van de BvO.
Schriftelijke sollicitaties graag voor 19 december sturen naar amicitia.dirksland@gmail.com.

Voor nadere informatie kunt u mailen of bellen met 06-20399543.

tobias-loran-angela

Het muziekdiploma op zak

Dirksland – In juni en juli hebben drie jeugdleden van Muziekvereniging Amicitia het HaFaBra A-examen met goed gevolg afgelegd. Angela Wielaard en Loran Koppenaal, beiden op alt saxofoon hebben op 28 mei hun theorie examen afgelegd en op 11 juni hebben zij het praktijk examen met goed gevolg afgelegd. Angela heeft 44 punten behaald en Loran 42 punten.

Tobias Koppenaal heeft zijn theorie examen op 21 mei gehaald en zijn praktijkexamen op 9 juli. Tobias speelt hoorn en heeft 45,5 punten behaald.

Loran en Tobias, broers en beiden 15 jaar, zijn in september 2009 begonnen met de AMV cursus bij Amicitia. Daarna zijn zij beiden op respectievelijk de alt saxofoon en hoorn gaan spelen. Beiden spelen al enkele jaren mee met het jeugdorkest Amicitia 4 Kids en zijn met dit orkest ook al een paar keer meegeweest naar een festival. Ook spelen zij beiden mee met de fanfare.

Angela is 14 jaar en is in augustus 2011 begonnen met de AMV cursus bij Amicitia. Ook zij is na deze cursus overgestapt op de alt saxofoon. Angela heeft een poosje meegespeeld met het jeugdorkest Amicitia 4 Kids, maar is daar door drukte op school mee gestopt.

Angela en Loran hebben les van Anton de Lange. Tobias volgt zijn lessen bij de dirigent van de fanfare, René Bogaarts.

Het theorie gedeelte van het HaFaBra examen bestaat uit een aantal onderdelen, zoals het muziektheoretisch inzicht en het luister- en schrijfdictee. Voor het praktijkgedeelte hebben de drie leden diverse muziekstukken gespeeld, waaronder een etude en een voordrachtstuk. Ook hebben zij duetten gespeeld met de docent/cd begeleiding.  Het praktijk gedeelte wordt onder andere beoordeeld op toon, aanzet, klankkwaliteit, zuiverheid, ritmiek, samenspel en nuancering. Ook wordt er iets op het eerste gezicht gespeeld, zowel melodisch als ritmisch.

Lijkt het u ook leuk om mee te spelen in onze fanfare, jeugdorkest of slagwerkgroep? Kom dan eens kijken op één van onze repetitie avonden. De slagwerkgroep repeteert op maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur. Het jeugdorkest op woensdagavond van 18.15 tot 19.15 uur en de fanfare heeft haar repetitie op woensdagavond van 19.30 tot 21.30 uur. Wij zijn echt op zoek naar nieuwe leden, zowel leerlingen als mensen die al een slag- of blaasinstrument bespelen. De repetities beginnen weer vanaf maandag 22 augustus. Meer informatie kunt u vinden op onze website www.amicitia-muziekvereniging.nl.

jelle-mart-jan-sam

Drie leden behalen diploma

Dirksland – Op 9 april hebben drie leden van Muziekvereniging Amicitia het HaFaBra praktijk examen met goed gevolg afgelegd. Zij hadden op 19 maart al het theorie examen gehaald.

Mart-Jan Koedam (15 jaar) heeft op bugel zijn C examen gehaald met 48,5 punten. Jelle Koedam (13 jaar) heeft op trompet zijn B diploma gehaald met 42,5 punten. Sam Bijloo (11 jaar), ook op trompet, heeft zijn A examen volbracht met 37 punten.

Mart-Jan en Jelle zijn samen in september 2008 bij Amicitia begonnen met de AMV cursus. Na deze cursus zijn zij, op bugel en trompet, lessen gaan volgen bij Ralf Goddrie. In mei 2010 zijn zij gaan meespelen met het jeugdorkest Amicitia 4 Kids.  Sinds september 2011 spelen zij mee in de fanfare. Op een gegeven moment is Mart-Jan gestopt bij het jeugdorkest, maar nu speelt hij daar weer mee als drummer. Dit is namelijk een andere muzikale passie van hem. Hij heeft dit zichzelf aangeleerd. Ook Jelle oefent niet meer elke week mee bij het jeugdorkest, maar als hij gevraagd wordt om te helpen bij een concert of festival, is hij daar altijd toe bereid.

Sam is in november 2011 lid geworden van Amicitia en is gelijk begonnen met het spelen van trompet. Ook hij heeft les van Ralf Goddrie. Sam speelt nu ongeveer een jaar mee met het jeugdorkest. De volgende stap voor Sam is om mee te gaan spelen met de fanfare.

Koper docent Ralf Goddrie geeft sinds maart 2008 lessen bij Amicitia. Ralf is afgestudeerd op het conservatorium in Tilburg op de instrumenten euphonium en trombone. Daarnaast is hij afgestudeerd docerend musicus en HAFABRA-directie. Naast docent bij diverse verenigingen en muziekscholen, speelt Ralf (solo)euphonium bij de Fanfare van het Korps Nationale Reserve, waar hij ook 2e dirigent/kapelmeester is.

Het theorie gedeelte van het HaFaBra examen bestaat uit een aantal onderdelen, zoals het muziektheoretisch inzicht en het luister- en schrijfdictee. Voor het C examen is er ook nog het deel receptieve vorming. Voor het praktijkgedeelte hebben de drie leden diverse muziekstukken gespeeld, waaronder een etude en een voordrachtstuk. Ook hebben zij duetten gespeeld met de docent/cd begeleiding.  Het praktijk gedeelte wordt onder andere beoordeeld op toon, aanzet, klankkwaliteit, zuiverheid, ritmiek, samenspel en nuancering. Ook wordt er iets op het eerste gezicht gespeeld, zowel melodisch als ritmisch.

examen-A

Geslaagd!

Op 28 november heeft Barry van der Bok de laatste module van zijn landelijke A-examen afgelegd en is hiervoor geslaagd. Nu Barry alle modules voor het A examen heeft gehaald heeft hij zijn diploma in ontvangst mogen nemen.
Barry van harte gefeliciteerd.

Festival

Festival STEIJF

7/11 Na een goede voorbereiding heeft de fanfare een goed resultaat behaald vandaag bij het festival. Er zijn 2 nummers beoordeeld door de jury. Alsace pictures en Klezmeriane. Het ene jurylid heeft voor het eerste nummer 83,5 punten en voor het tweede nummer 84 punten gegeven. Het andere jury lid heeft de punten omgedraaid. Voor het eerste nummer 84 punten en voor het tweede nummer 83,5 punten.

6/11 Morgen is het dan zover. De fanfare gaat naar het festival in Hoogvliet. Vanavond eerst nog de generale repetitie om de allerlaatste puntjes op de i te zetten. En dan morgen met zijn allen naar Hoogvliet. Iedereen is welkom om te komen luisteren. Het adres is Villa Vonk, Othelloweg 8, Hoogvliet. De toegang is gratis.

De fanfare is druk aan het repeteren voor het festival van de Stichting Eiland IJsselmonde Festival op 7 november in Hoogvliet.

Bron: Facebook-Muziekvereniging Amicitia

Tom_Stone

AMV-lessen

Vorige week zijn de AMV-lessen weer gestart. Met een leuk groepjes enthousiaste leerlingen zijn we het nieuwe seizoen begonnen. De lessen worden gegeven door René Bogaard die doormiddel van verschillende methodes lessen geeft. Doormiddel van spelletjes en muziek leren ze spelenderwijs de basis van de muziek. Hier hoort onder andere het lesboek van Tom Stone onder.

*AMV staat voor Algemene Muziekale Vorming