Veel diploma’s uitgereikt

5 Leden van onze vereniging hebben hun muziek diploma gehaald.

Zaterdag 15 juni heeft Sebastiaan Elzes zijn A examen slagwerk gehaald.

Zaterdag 22 juni hebben de blazers examen gedaan. Lucas van Wijngaarden op bariton en Jeanette Tieleman op bugel hebben beiden hun A examen behaald. Sam Bijloo op trompet en Stijn Mol op trombone zijn geslaagd voor hun B examen.

Tijdens het zomerconcert op 22 juni hebben ook de leerlingen van de Muziekfabriek een diploma gekregen. Bij de Muziekfabriek krijgen de leerlingen in groepjes les op een door henzelf gekozen instrument. Er waren 3 blazers, te weten: Matthijs de Blois, Tom Huizer en Giel Vonk. Zij hebben 10 lessen gekregen van Nelly van der Vegt. Ook waren er 3 slagwerk leerlingen. Stijn de Geus, Stijn Hakvoort en Ruben Klok kregen les van Ronald en Joyce Lenstra.

Alle leerlingen van onze vereniging hebben tijdens het concert van zich laten horen. De ene speelde solo, de andere speelde een duet en weer anderen speelden met zijn drieën. Aan het eind van het concert hebben de leerlingen twee nummers met de fanfare mee gespeeld.

Erelidmaatschap bij 65-jarig Amicitia-jubileum voor Jacques van Broekhoven

Nooit gerookt, nooit aan het bier, elke dag blazen op de kornet. Zo houdt de 78-jarige Jacques van Broekhoven het al vele decennia vol als lid van muziekvereniging Amicitia. Woensdag 3 april, tijdens het voorjaarsconcert in de Victoriahal, werd hij op verschillende manieren gehuldigd.

Tekst en foto: Kees van Rixoort

Van Broekhoven maakte al verscheidene Amicitia-jubilea mee: 25 jaar, 40 jaar, 50 jaar, 55 jaar. En nu 65 jaar. Zijn lidmaatschap begon op 7 januari 1954. Van Broekhoven, toen 13 jaar, trad daarmee in de voetsporen van zijn vader, die bugel speelde bij de Dirkslandse fanfare. Zelf begon hij op trompet, maar algauw ruilde hij dat instrument in voor de kornet. En daarop bleef hij zijn partijtje meeblazen tot nu toe.

Voor zijn 65-jarige jubileum kreeg hij een vergulde zilveren speld met twee robijnen, speciaal door Amicitia laten maken, want dergelijke spelden heeft de vereniging niet in voorraad. Dit soort jubilea komen immers zelden voor. Wethouder Tea Both, de kernwethouder voor Dirksland, was naar de Victoriahal gekomen om het fraaie sieraad op te spelden. Van Broekhoven, de onbetwistbare nestor van Amicitia, kreeg tevens een benoeming tot erelid. Voorzitter Jan Leenders overhandigde de jubilaris de bijbehorende oorkonde.

Maar dat was nog niet alles. Ook Conny Pipping, gemeenteraadslid van de ChristenUnie, was aanwezig tijdens de feestelijke muziekavond. Hij had een onderscheiding van zijn partij meegenomen om Jacques van Broekhoven te huldigen voor zijn bijdrage aan de lokale samenleving.

Amicitia-voorzitter Leenders had uitgerekend dat de jubilaris in die 65 jaren alles bij elkaar meer dan een jaar achter elkaar heeft geblazen: 440 dagen musiceren op de kornet. Hij speelde in diverse andere eilandelijke muziekkorpsen, waaronder Tot Nut en Genoegen in Melissant en een brassband, en is jaarlijks solo te horen tijdens de 4 mei-herdenking. Ook was hij vele jaren lid van de boerenkapel van Amicitia. Van Broekhoven was bovendien jarenlang bestuurslid van de Dirkslandse muziekvereniging, waarvan drie jaar voorzitter.

“Altijd speelde je de eerste partij en de nodige solo’s”, aldus Leenders in zijn feestrede. “En je was enthousiast over elk stuk, al had je natuurlijk wel je voorkeuren. Wij hopen dat je nog lang blijft meespelen.”

Adrie en André 40 jaar lid

Op woensdag 23 mei 2018 zijn André Koppenaal en Adrie Tieleman, tijdens het voorjaarsconcert in De Geldershof, gehuldigd voor hun 40 jarig lidmaatschap van Muziekvereniging Amicitia.

Adrie is op 1 augustus 1968 begonnen met het spelen op de corhorn. Later is hij overgegaan naar de althorn. Na 3 jaar les gehad te hebben is Adrie mee gaan spelen in de fanfare. Na 22 jaar moest Adrie om gezondheidsredenen stoppen met spelen. Hij is toen 4 jaar rustend lid geweest. Daarna heeft hij zijn lidmaatschap opgezegd. Tot januari 2012. Toen ging het bij Adrie weer kriebelen en is hij weer lid geworden. Hij is toen begonnen op de bariton, maar al snel overgegaan naar de trombone. Tijdens beide lidmaatschapsperiodes heeft Adrie verschillende bestuursfuncties bekleed. En op 7 maart 2015 heeft Adrie zijn A-examen gehaald. Binnenkort gaat hij op voor zijn B-examen.

André is op 5 februari 1978 lid geworden van de drumband, tegenwoordig heet dit de slagwerkgroep. Dit heeft André vele jaren gedaan, totdat hij verhuisde naar Capelle aan den IJssel. Toen hij daar woonde kwam André wel altijd met Koninginnedag en het inhalen van Sinterklaas naar Dirksland en liep hij mee als Tambour Maitre. En als het nodig was sloeg hij ook nog een partijtje mee op het drumstel. In 2003 kwam André met zijn gezin weer in Dirksland wonen en is hij lid geworden van de fanfare. Sinds die tijd speelt André bas. Ook André heeft in zijn lidmaatschapstijd diverse bestuursfuncties bekleed.

Naast het spelen en de beklede bestuursfuncties zijn beide heren altijd bereid om het bestuur te helpen waar dit nodig is.