Het Pretorkest/Muziekfabriek

In oktober 2017 is “Amicitia” voor het eerst gestart met het Pretorkest.

Het pretorkest is bedoeld voor de leerlingen van groep 4 van het basisonderwijs. In vijf korte lessen maken de leerlingen spelenderwijs kennis met muziek. Deze lessen vinden plaats in de eerste helft van het schooljaar (meestal tussen herfstvakantie en kerstvakantie). De uitnodigingen worden verspreid via school (beide basisscholen in Dirksland en basisschool in Herkingen).

Waar kun je allemaal muziek mee maken? Hoeveel verschillende instrumenten bestaan er eigenlijk? En wat is het verschil tussen een trompet en een trombone? Er wordt samen nagedacht over muziek en vooral veel muziek gemaakt. Alle instrumenten van de fanfare en de slagwerkgroep komen aan bod en uiteraard mag alles geprobeerd worden.

De lessen vinden plaats op woensdagmiddag in ons eigen gebouw aan de Nijverheidsweg 3 in Dirksland en worden gegeven door ons enthousiaste lid Joyce Lenstra. Zij is sinds 1 mei 2016 lid van
Amicitia en speelt sopraan saxofoon. Zij heeft vanaf haar 9de tot haar 24ste jaar klarinet gespeeld. Dit heeft zij bij diverse verenigingen in Zevenbergen, Tilburg en Standdaarbuiten gedaan.

Aan het eind van de reeks worden de lessen afgesloten met een miniconcert en krijgen alle kinderen een officieel pretorkest-diploma. Tijdens het miniconcert zijn alle ouders/verzorgers, broertjes, zusjes, opa’s en oma’s van harte welkom!

Als vervolg op het pretorkest kunnen de kinderen verder gaan met de Muziekfabriek. Hierbij wordt in kleine groepjes les gegeven op een instrument naar keuze. Gekozen kan worden uit bugel/trompet, saxofoon en slagwerk. Uiteraard hoort noten leren lezen hier ook bij.

De lessen gaan door bij minimaal drie aanmeldingen per instrument en vinden plaats in de tweede helft van het schooljaar (vanaf kerstvakantie tot ongeveer aan de zomervakantie).

Sam, Stefan en Fleur hebben in 5 maanden kennis gemaakt met allerlei slagwerkinstrumenten. Sam en Stefan hadden de voorkeur voor drumstel en grote trom en Fleur koos voor het klokkenspel. De Muziekfabriek is altijd een groepsles, maar vanwege corona hebben Sam, Stefan en Fleur helaas een hele tijd digitaal individueel les gehad. Desalniettemin hebben ze samen toch een mooi nummer weten te spelen! Trots op deze leerlingen en hopelijk blijven ze nog lang muziek maken. #jonggeleerdisoudgedaan #muziekfabriek.